Denia Prohodului Domnului la Catedrala Arhiepiscopală din Roman

La Catedrala Arhiepiscopala din Roman, Denia Prohodului Domnului a fot oficiată de Preasfinţitul Părinte Ioachim  Băcăuanul.

Catedrala „Sf. Cuv. Parascheva” din Roman s-a dovedit a fi neîncăpătoare în Vinerea Mare pentru mulţimea credincioşilor care au dorit să ia parte, alături de Preasfinţitul Părinte Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, la Denia Prohodului Domnului. Aşa cum este tradiţia acestei slujbe deosebite, la sfârşitul Doxologiei, purtând în mâini făclii sau lumânări aprinse, mulţimea credincioşilor, alături de ierarh, au participat la tradiţionala procesiune în jurul Catedralei, care simbolizează ducerea către mormânt a Mântuitorului. După procesiune, toţi credincioşii au trecut pe sub Sfântul Epitaf, la intrarea în lăcaşul de cult. Apoi, acesta a fost aşezat pe Sfânta Masă. La sfârşitul Deniilor, Preasfinţia Sa a ţinut un cuvânt de învăţătură, în care a explicat semnificaţia acestei zile liturgice: „Slujba Prohodului Domnului încheie perioada sacră a Săptămânii Pătimirilor Mântuitorului nostru Iisus Hristos. După ce am cântat aceste stări pentru îngroparea Domnului, au urmat binecuvântările Învierii, iar după cântarea „Slavă Ţie Celui Care ne-ai arătat nouă lumina”, am purces într-o procesiune în jurul bisericii, purtând Sfântul Epitaf, care reprezintă punerea în mormânt a Mântuitorului nosutr Iisus. Din punct de vedere liturgic, acum la sfârşitul acestei utrenii, s-a citit mai întâi un pasaj din Vechiul Testament, din proorocul Iezechiel, în care se vorbeşte despre învierea cea de obşte. Apoi s-a citit un fragment din Epistola Câtre Corintenti a Sfântului Apostol Pavel, iar la urmă textul din Evanghelia lui Matei, în care se vorbeşte de istoricitatea Mântuitorului Iisus Hristos, cum a fost aşezat într-un mormânt nou, care era al unui notabil al timpului, Iosif din Arimateea. Toate acestea au semnificaţii deosebite. Căci în Săptămâna Patimilor am trăit dimensiunea supremă a sacrificului Domnului, care era o taină. De ce s-a răstignit? De ce a murit pe cruce? Dacă am rămâne întru dragostea Lui, atunci am înţelege şi sensul profund al jertfei Sale mântuitoare ”, a spus Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul.

Noi, ca să retrăim dimensiunea sacră a acelui eveniment, am făcut împreună procesiunea, amintind de momentul îngropării. Ce înseamnă Epitfaul, icoana cu punerea în  mormânt. De ce este obiceiul să trecem pe sub Sfântul Aer? Aceasta simbolizează că şi noi, ca fiinţe conştiente, suntem muritori. Trebuie să ştim că, dacă avem credinţă în Hristos Domnul, Stăpânul morţii şi al vieţii, Creatorul cerului şi al pământului, care a făcut toate pentru a merge întru transfigurare, atâta vreme cât suntem în viaţa aceasta şi respirăm aerul dat de Dumnezeu, trăim întru Hristos şi chiar dacă trecem prin mormânt viem întru El, căci El, deşi a murit pe cruce, a fost viu şi în moarte”, a mai afirmat ierarhul în cuvântul său.

La final, a amintit programul pentru noaptea de Înviere, când Lumina Sfânta de la Ierusalim va ajunge, în jurul orei 20.00 şi la Catedrala din Roman, de unde va fi împărţită tuturor parohiilor din cuprinsul Eparhiei Romanului şi Bacăului.

Credincioșii sunt așteptați la Catedrala "Cuvioasa Parascheva", din Roman, în noaptea aceasta, începând cu orele 23.30, pentru a participa la Slujba Învierii oficiată de Preasfințitul Părinte Episcop Ioachim Băcăuanul, împreună cu un sobor de preoți și diaconi.

A doua zi, Duminică 20 aprilie, Slujba Vecerniei Învierii, în cadrul căreia va fi citit textul Evangheliei în mai multe limbi (de obicei 12, după numărul Sfinților Apostoli), va fi oficiată de ierarh împreună cu preoții din Protopopiatul Roman, la Catedrala arhiepiscopală, începând cu orele 13.00.