Fundația ”Episcop Melchisedec” din Roman, model de implicare pentru ajutorarea celor defavorizați

Fundația „Episcop Melchisedec” este una dintre cele mai reprezentative instituții educaționale din cadrul Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului în care, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, copii proveniți din familii defavorizate din municipiul Roman beneficiază de servicii sociale și educaționale de cea mai bună calitate.

 Toate eforturile personalului didactic care activează în cadrul Fundației ”Episcop Melchisedec” sunt focalizate pe formarea intelectuală și morală a tinerilor elevi încercând să redea acestora încrederea în sine și dorința de a studia, precum și puterea de a trece peste neajunsurile vieții.  Luni, 24 octombrie, la mai bine de o lună de la începutul anului școlar, după ce elevii de la Centrul de zi din cadrul Fundației „Episcop Melchisedec” s-au acomodat cu ritmul didactic specific acestor servicii social-educaționale, domnul Aurelian Constantin Alexa, directorul fundației,  a prezentat într-un scurt interviu câteva dintre obiectivele pe care instituția pe care o conduce le urmărește în activitatea didactică.

  1. Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească serviciile oferite de o astfel de instituție pentru ca tinerii să beneficieze de o educație eficientă, iar timpul petrecut împreună cu profesorii să fie unul câștigat?

        Directorul Fundației ”Episcop Melchisedec”, Aurelian Constantin Alexa: Activitatea elevului trebuie riguros organizată, supravegheată şi controlată. Copilul care are un astfel de program şi nu desfăşoară activitatea la întâmplare, ȋşi pregăteşte temele la timp, ȋşi formează deprinderi de muncă ordonată şi sistematică. Din aceste cauze el nu întâmpină greutăţi în îndeplinirea sarcinilor şcolare. Colaborarea familiei cu şcoala este necesară pentru realizarea cu succes a cerinţelor impuse de unitatea de învăţământ. Un program complet trebuie să jaloneze munca şi odihna copilului. Eficientizarea colaborării fundaṭie-familie se concretizează în abordarea de către cadrul didactic al acestei teme în cadrul şedinţelor cu părinţii. De aceea, prezentarea unui program zilnic al elevului este necesară. Armonizarea sarcinilor din programa şcolară cu laturile recreative, au scopul de a stimula copilul în vederea evoluṭiei armonioase şi echilibrate. Scopul cel mai important al creării unui program educaṭional pe diferite laturi de dezvoltare este acela de a forma tipuri de elevi şi de a-i ajuta să dobândească competenṭe pentru viaṭa privată şi profesională.

  1. Pentru atingerea scopului activităților educaționale, instituția pe care o coordonați a avut nevoie şi de sprijinul unor profesori calificaṭi, care să reuşească atât prin metode logice, recreative și diversificate, dar şi interactive şi moderne, să aducă beneficii pentru mintea şi trupul copiilor.

           Directorul Fundației ”Episcop Melchisedec”, Aurelian Constantin Alexa: Da. Între cei care își desfășoară activitatea în cadrul Centrului de zi, putem menționa pe Bogdan Sava, vicepreşedintele Asociaṭiei Judeṭene de Şah Neamṭ, care desfăşoară ȋn cadrul Centrului de Zi al Fundaṭiei "Episcop Melchisedec", activităṭi de voluntariat, având ȋn centru șahul. Acest joc reuşeşte să inspire autoperfecṭionarea şi dezvoltă capacitatea de a prevedea consecinṭele propriilor acṭiuni. Datorită acestui test de răbdare şi tactului de care dă dovadă domnul profesor Bogdan Sava, ȋncrederea copiilor ȋn forṭele proprii este sporită şi de aceea ziua de luni este aşteptată cu interes.
                Deşi este cea care se ocupă de coordonarea activităṭilor zilnice ale Centrului de Zi, cadrul didactic, profesor Cristina Chelaru, având a doua specializare ȋn Limba şi Literatura Engleză, susṭine ȋn decursul zilei de marṭi, ora de engleză prin joc şi joacă. Ȋntrucât cunoaşterea unei limbi străine te poate ajuta să avansezi nu doar ȋn plan profesional, cultura generală şi comunicarea interculturală reprezintă un aspect important pentru conturarea unei imagini şi a unor valori diferite de cele deja cunoscute. Folosind metodele de ȋnvăṭare moderne şi accesând platforme interculturale şi educaṭionale, curiozitatea copiilor este stârnită, şi astfel " cel de departe "devine "mai aproape", atât verbal, cât şi la nivel comprehensional.
                Cel mai bun mijloc de a cunoaşte creaṭia lui Dumnezeu - lumea ȋn care trăim - este instituṭia numită şcoală, predarea religiei fiind considerată asemenea unei punṭi spre ȋmplinirea menirii de om. Mulṭumită Pc. Pr. Gabriel Roşu, de la Centrul Eparhial Roman, profesor de discipline teologice ȋn cadrul Liceului Teologic " Episcop Melchisedec”, care are o bogată experienṭă ȋn lucrarea cu tinerii şi ȋndrumarea acestora pe calea mântuirii, reuşim să semănăm Cuvântul Domnului ȋn inimile curate ale copiilor. Aşadar, spiritualizarea relaṭiilor profesor- elev este conturată de pacea spirituală şi iubirea divină, de caracterul informativ, formativ şi puternic modelator al moralei creştine.  

                Activităṭile cu conṭinut matematic au un rol deosebit de important, pentru că ele stimulează mai mult dezvoltarea intelectuală. Acest lucru este posibil prin domnul profesor Vasile Ravaru care manifestă acṭiuni de voluntariat ȋn cadrul Centrului de Zi "Episcop Melchisedec". Cu o amplă experienṭă şi vechime ȋn sistemul educaṭional nemṭean, reuşeşte printr- un deosebit tact pedagogic să antreneze cunoştințele şi memoria copiilor, pentru ca ei să reṭină, să păstreze şi să reproducă ȋn mod conştient unele competenṭe dobândite, să memoreze regulile unui "joc" didactic sau logic. Doamna profesor de Artă, Magdalena Gheorghiṭă, este cea care reuşeşte să ne arate mereu cât de distractivă este forma de activitate: dansul. Experienṭa ȋn lucrul cu copiii, ȋmbinată cu devotament, iubire şi plăcere, atrage copiii, iar aceştia găsesc ȋn dans, acea parte distractivă a artei. Selecṭiile muzicale, alese de doamna profesor, reuşesc să mobilezeze grupul, făcându-l omogen, ȋn pofida diferenṭelor de vârsta dintre copii. Iubirea, arta şi arta dansului sunt legi pe care doamna Magda Gheorghiṭă reuşeste să le transmită tinerilor, aceştia fiind cuprinşi de note, paşi, vibraṭii şi culori. Călătoria ȋnspre minunile naturii şi curiozităṭile acesteia este ȋndrumată de către doamna profesor de biologie, Ioana Roxana Iorgu. Spectaculoasa lume care ne ȋnconjoară, uneori necunoscută de ochiul uman, este deosebit de frumos prezentată de către doamna profesor, care datorită cercetării complexe, reuşește să transpună, prin metode moderne, un univers uimitor plin de curiozităṭi. Atenṭia copiilor este mereu captată, descoperind mereu, ȋn această călătorie, noi trasee perfecte de explorat, a conchis Alexa Constantin Aurelian.

(Pr. Constantin Gherasim)